Tagintézményeinkben az online oktatás szervezése a technikai lehetőségek (eszközök, internet-kapcsolat) felmérésével kezdődött. A diákok elég szélsőségesen reagáltak a kialakult helyzetre: féltek az ismeretlentől, az elszigetelődéstől, a személyes találkozás hiányától, ugyanakkor örültek is, hogy a saját tempójukban tanulhatnak, nincsenek konfliktushelyzetek. A többség felismerte és élt a helyzet adta előnyökkel.

A tanulócsoportot vezető pedagógusok teendői három fő feladat köré csoportosultak:

  • digitális kompetenciák fejlesztése: információk gyűjtése, felhasználása, tárolása, internet alapú kommunikáció, digitális tartalmak létrehozása, technikai problémák leküzdése
  • önálló, új információk létrehozása: időbeosztás kialakítása, feladatok önálló ütemezése, rendszerben való gondolkodás képességének kialakítása
  • a tanulók pszichés támogatása: feloldani a szorongásaikat, online szociális kapcsolatok működtetése. Némi optimizmusra ad okot, hogy az online oktatás előtt a virtuális tereken kívül el sem tudtak képzelni diákjaink más kommunikációs platformot, viszont az online oktatás révén ízelítőt kaptak abból, hogy személyes kapcsolat nélkül sivár a világ.

Pedagógusaink a támogatási lehetőségek széles palettáját alkalmazták az online oktatás idején:

  • a régóta működő facebook-csoportok szerepe felerősödött
  • classroomon saját kurzust hoztak létre a tanulócsoport számára
  • személyre szabott fejlesztő feladatokkal segítették a tanulókat
  • az egyéni tanulás folyamatát támogató leírásokat, segédleteket küldtek a tanulóknak
  • heti beszámolót kértek a tanulóktól az online oktatásban megélt kudarcaikról, sikereikről, tapasztalataikról.

Nem utolsó sorban a tanulócsoportokat és az őket segítő pedagógusokat segítette az önszerveződésen alapuló tanári csoport, ahol a tanulócsoportokkal kapcsolatos tapasztalatokat, nehézségeket egyeztették, ötleteket adva ezzel egymásnak.