GINOP 6.2.3.-17-2017-00020

A támogatás mértéke: 100%

A projekt tartalmának bemutatása:

A projekt általános célja a korai iskolaelhagyás megelőzése, valamint a szakképzésben tanulók végzettségi szintjének növelése és munkavállalási esélyeik javítása. A projekt kiemelt figyelmet fordít a lemorzsolódással veszélyeztetett, valamint a roma származású diákokra.

A projekt tervezett befejezési dátuma: 2021. június 30.

A tagintézményekben összegyűlt jó gyakorlatokat, érdekes és innovatív megoldásokat belső tudásmegosztás formájában adták át egymásnak a kollégák. 

 

A gamifikáció (játékosítás) alkalmazási lehetőségei elektronika órán

A gamifikáció egyfajta ösztönző, motiváló rendszer kialakítását jelenti: az emberek motiválása játékosításon keresztül. Az élménypedagógia ezen elemével sem találkozott még minden pedagógus, így a résztvevő 12 fő örömmel vette, hogy újabb eszköz állhat rendelkezésükre. A tudásmegosztás keretében lehetőségük volt gamifikációval tervezett és megvalósított tanórák megtekintésére. A látottak alapján az órákat követően közösen ötleteltek azon, hogy miként tudják alkalmazni a gamifikációt a különböző tantárgyak tanítása során. 

 

Bemutató óra – érzékenyítés: Saláták készítése – műveletek, technológiák gyakorlása

6 órás programot állítottak össze a Szakképzési Hídprogramban dolgozó kollégák, melynek keretében bemutatták az érdeklődő pedagógusoknak, hogy egy saláta összeállításában micsoda lehetőség rejlik az érzékenyítésre. A rendkívüli bánásmódot igénylő tanulóknál a személyes tudásmegosztás, az élménypedagógiai óriási eredményeket hozhat. A bemutató órán 15 fő vett részt. 

 

A DKA felhasználási lehetőségei az oktatásban

A Digitális Közösségi Alkotóműhely felhasználási lehetőségei kapcsán a résztvevő pedagógusok (66 fő) hallhattak egy rövid előadást arról, hogy miért van szükség a pedagógusok szemléletváltására. Ezt alátámasztandó produktív tevékenységet hajtottak végre: kulcstartót és egyéb szemléltető eszközt készítettek. A technikai feladat megoldását követően a képzés résztvevői megbeszélték frissen szerzett tapasztalataikat, az élménypedagógia, mint jó gyakorlat hatékonyságát illetve a DKA alkalmazási lehetőségeit. 

 

Tehetséggondozás

Azt gondolhatnánk, hogy könnyű dolga van az oktatóknak, pedagógusoknak, amikor tehetséges tanulókról beszélünk, hiszen velük szárnyalhatunk, eredményeket mutathatunk fel. Azonban a tehetséget fel kell tudni ismerni és élni kell tanárnak, tanulónak egyaránt a tehetség adta lehetőségekkel. A belső tudásmegosztás keretein belül a tehetséggondozás témakörét a pedagógusok érzékenyítésétől a támogató technikák és módszerek bemutatásán keresztül a problémamegoldó gondolkodásig bezárólag több irányból közelítették meg. 

A 6 órás képzésen a Baranya Megyei Szakképzési Centrum 36 oktatója vett részt három csoportban. A képzés során a résztvevők bepillantást nyerhettek a LEGO-robot felhasználásának és alkalmazásának lehetőségeibe, megismerték a robot programozásával történő képességfejlesztés lehetőségét és együtt gondolkodtak azon, hogy mely tananyagba tudják még beépíteni. 

A saját élményű tanulás ismét bizonyított: a diákká avanzsált oktatók lelkesen hajtották végre az egyszerűbb és bonyolultabb gyakorlati feladatokat is, felfedezve olyan képességeiket is, amelyeket eddig nem ismertek vagy nem aknáztak ki kellőképpen. 

Tagintézményeinkben az online oktatás szervezése a technikai lehetőségek (eszközök, internet-kapcsolat) felmérésével kezdődött. A diákok elég szélsőségesen reagáltak a kialakult helyzetre: féltek az ismeretlentől, az elszigetelődéstől, a személyes találkozás hiányától, ugyanakkor örültek is, hogy a saját tempójukban tanulhatnak, nincsenek konfliktushelyzetek. A többség felismerte és élt a helyzet adta előnyökkel.

A tanulócsoportot vezető pedagógusok teendői három fő feladat köré csoportosultak:

  • digitális kompetenciák fejlesztése: információk gyűjtése, felhasználása, tárolása, internet alapú kommunikáció, digitális tartalmak létrehozása, technikai problémák leküzdése
  • önálló, új információk létrehozása: időbeosztás kialakítása, feladatok önálló ütemezése, rendszerben való gondolkodás képességének kialakítása
  • a tanulók pszichés támogatása: feloldani a szorongásaikat, online szociális kapcsolatok működtetése. Némi optimizmusra ad okot, hogy az online oktatás előtt a virtuális tereken kívül el sem tudtak képzelni diákjaink más kommunikációs platformot, viszont az online oktatás révén ízelítőt kaptak abból, hogy személyes kapcsolat nélkül sivár a világ.

Pedagógusaink a támogatási lehetőségek széles palettáját alkalmazták az online oktatás idején:

  • a régóta működő facebook-csoportok szerepe felerősödött
  • classroomon saját kurzust hoztak létre a tanulócsoport számára
  • személyre szabott fejlesztő feladatokkal segítették a tanulókat
  • az egyéni tanulás folyamatát támogató leírásokat, segédleteket küldtek a tanulóknak
  • heti beszámolót kértek a tanulóktól az online oktatásban megélt kudarcaikról, sikereikről, tapasztalataikról.

Nem utolsó sorban a tanulócsoportokat és az őket segítő pedagógusokat segítette az önszerveződésen alapuló tanári csoport, ahol a tanulócsoportokkal kapcsolatos tapasztalatokat, nehézségeket egyeztették, ötleteket adva ezzel egymásnak. 

A projekt keretében beszerzett interaktív táblák minél szélesebb körű alkalmazásának elősegítése érdekében akkreditált, belső képzést szerveztünk a tagintézmények oktatóinak. Két csoportban összesen 23 fő vett részt a képzésen. 

A tagintézmények visszajelzései alapján mind a közismereti, mind a szakmai órákon jól hasznosíthatóak a táblák. A diákok is szívesen dolgoznak ezekkel az eszközökkel, hiszen lényegesen közelebb áll az ő informatikai attitűdjükhöz, mint a hagyományos krétás tábla. A projektnek köszönhetően interaktív tábla kerülhetett például tanirodába, informatikai terembe, tanműhelybe, többcélú (közismereti) tanterembe.

Az oktatók eszköztára újabb elemmel színesedett a Wordwall3 felhő alapú nemzetközi online tananyag adatbázis szoftver megismerése és használata révén. 

Joomla Plugins

Intézkedések

„A szakképzési intézményrendszer átfogó fejlesztése” című GINOP-6.2.3-17- 2017-00020 azonosítószámú projekt projektmenedzsmentje a következő Intézkedések hozta, hogy a pályázat megvalósítása során a környezeti fenntarthatóság szempontjai érvényesüljenek.

A környezettudatos gondolkodásmódot a projekt keretében a tanulói munkacsoportban résztvevő tanulók a csoportfoglalkozásokon elsajátítják, így már a projekt végrehajtási szakaszában át tudják ültetni azt a gyakorlatba. Az ilyen módon elért szemléletváltozás eredményeképpen jelentős mértékben várható a környezettudatos attitűd felé való pozitív elmozdulás.

A projekt megvalósítása során nagy hangsúlyt fektetünk a környezeti fenntarthatósági szempontokra. Ennek érdekében a beszerzések során tudatosan ezeket a szempontok érvényesítését alkalmazzuk. Mindemellett a projekt belső és külső kommunikációjában egyaránt törekszünk a szükségtelen dokumentum-nyomtatások elkerülésére, valamint az elektronikus levelezésre, adatrögzítésre.

A projekt megvalósítása során közvetlen környezeti hatás nem várható.

1. Nyitó sajtóközlemény

Alkategóriák

GINOP 6.2.3.-17-2017-00020